در هفتههای گذشته نقدها و گلایههایی در خصوص عملکرد سامانههای رزرواسیون و فروش رزرو هتل مطرح شده است.
به گزارش «سفر امروز» در سالهای گذشته سامانههای رزرواسیون هتلها با سرعتی بالا رشد کردهاند. این رشد ناگهانی اما به سبب روشن نبودن ضوابط و قوانین مترتب بر آنها باعث ایجاد مشکلاتی شده است. فروش رزرو اتاقهای هتلها با قیمت بیش از نرخ مصوب و یا رعایت نشدن قوانین کنسلی از سوی این سامانهها از جمله نقدهای مطرح شده است.
جمشید حمزهزاده، رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران در این خصوص به «سفر امروز» گفت: متاسفانه اخباری به دست ما رسیده مبنی بر اینکه برخی سامانههای رزرواسیون و یا دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی بعضی هتلها را گارانتی کردهاند و برای ایام نوروز و زمانهای خاص اقدام به فروش با قیمت بیشتر از نرخ مصوب هتلها میکنند. همینجا رسما اعلام میکنم که هرگونه فروش رزرو اتاق هتل با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب تخلف محرز است و هر سامانه، دفتر یا شرکتی که بخواهد هتلها را گارانتی کرده و آن را بیشتر از نرخ مصوب بفروشد، مرتکب تخلف آشکار شده است و از طرف جامعه هتلداران ایران این موضوع با جدیت پیگیری میشود.
حمزهزاده افزود: این اقدام به حیثیت و وجهه هتلها لطمه میزند و به هیچوجه برای جامعه هتلداران ایران قابلپذیرش نیست و موضوع به صورت جدی از مراجع ذیصلاح و قضایی پیگیری خواهد شد. متخلفان باید بدانند که این اقدام چه بسا با جرایم سنگین هم مواجه شود. لذا انتظار داریم دوستانی که از سامانههای رزرواسیون، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و جاهای دیگر اقدام به گارانتی هتل برای ایام نوروز و مناسبتهای خاص داشتهاند، از فروش با بیش از نرخ مصوب تحت هر شرایطی خودداری کنند.
لزوم رعایت قوانین لغو و کنسلی رزرو
میزان شکایات از سامانههای رزرواسیون افزایش یافته است، عودت ندادن کامل و یا در مواردی کل مبالغ رزرو اتاق هتل، پس از لغو آن از جمله انتقاداتی است که در خصوص این سامانهها وجود دارد.
رییس جامعه هتلداران ایران در پاسخ به این پرسش که برای نظارت بر سامانههای رزرواسیون در خصوص کنسلیها چه ساز و کاری وجود دارد ، گفت: متاسفانه این دست مشکلات وجود دارد و با خود من هم تماس گرفته و گفتهاند که مسافری رزرو خود را لغو کرده و مشکلاتی به وجود آمده است. جامعه هتلداران در این زمینه تابع دستورالعملی است که وزارت گردشگری ابلاغ کرده و هتلها هم آن را رعایت میکنند. شرایط خاص کنسلی مشخص است. اگر در موعد قید شده در قانون کنسلی اعلام شود، هتل منهای یک شب، باقی هزینه را عودت میدهد. اگر از طریق سامانه اقدام شده باشد، هتل مبلغ را به سامانه برمیگرداند؛ اما متاسفانه برخی سامانههای رزرواسیون مابقی پول را به مسافران عودت نمیدهند که این اقدام خلاف مقررات است و مسافران حق دارند شکایت کنند. جامعه هتلداران آمادگی دارد شکایت مسافرانی را که با چنین مشکلاتی مواجه میشوند ثبت کنند و مطمئنا ما نیز رسیدگی خواهیم کرد. هر سامانهای هم که این سبک تخلفات را مرتکب شود، مورد پیگرد قرار میگیرد و چه بسا منجر به برخورد شدید با آن سامانه شود.
او در خصوص مرجع رسیدگی به این موضوع گفت: هم ما به عنوان جامعه هتلداران میتوانیم به موضوع رسیدگی کنیم، هم وزارت گردشگری و ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها و هم جوامع هتلداران استانها و مناطق آزاد آمادگی دارند که این موضوع را به شکل دقیق بررسی و بر اساس دستورالعمل هتلداران موضوع را به شکل کامل پیگیری کنند.
حمزهزاده در پاسخ به اینکه آیا امکان تدوین دستورالعملی جامع برای رسیدگی به مشکلات سامانههای رزرواسیون وجود دارد یا خیر، گفت: دستورالعمل وجود دارد اما به سبب آنکه خیلی از سامانههای رزرواسیون از وزارت گردشگری مجوز اخذ نکردهاند و صرفا با استناد به یک «اینماد» کار میکنند، بعضا چنین مشکلاتی پیش میآید. ما در این خصوص با وزارت گردشگری صحبت کرده و خواستار ساماندهی این سامانهها و نظارت بر آنها شدهایم. سامانهها باید هم از سوی جامعه هتلداران و هم وزارت گردشگری رصد شوند تا بر اساس ضوابط و قوانینی که متضمن منافع مسافران است، عمل کنند.