عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور، موفقیت در صنعت گردشگری را در گرو وجود زیرساختهای مناسب، تبلیغات مؤثر، جاذبههای گردشگری و مهمتر از همه کیفیت نیروی انسانی و خدمات ارائه شده دانست.
به گزارش«سفر امروز» به نقل از مهر، مهران حسنی با اشاره به اهمیت بخش آموزش عنوان کرد: سازمان جهانی آموزش در تاکید بر نقش اساسی آموزش در توسعه پایدار حقوق بشر، صلح و رفاه جوامع جهانی، هر ساله در ۲۴ ژانویه برنامههای مرتبطی را برگزار میکند و این رویداد توسط سازمان ملل متحد و یونسکو به رسمیت شناخته شده است.
وی با بیان اینکه نامگذاری روز جهانی آموزش، کشورهای مختلف را برای سرمایهگذاری در آموزش تشویق میکند تا منابع بیشتری را به توسعه نظامهای آموزشی اختصاص دهند، افزود: بررسی چالشهای آموزشی و مسائل و موانع مربوط به آموزش از جمله بیسوادی، نابرابری آموزشی، کمبود منابع و فناوریهای آموزشی از جمله اهداف روز جهانی آموزش است.
این متخصص گردشگری یادآور شد: آموزش یک حق اساسی و انسانی است که پایه و اساس پیشرفت جوامع را تشکیل میدهد و به طور کلی روز جهانی آموزش یادآوری میکند که هیچ کشوری بدون یک نظام آموزشی قوی و عادلانه نمیتواند به توسعه پایدار و صلح جهانی دست یابد.
وی ادامه داد: امروز صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و پررونقترین صنایع جهان مطرح است و از سویی نیز جامعه را توانمند خواهد ساخت؛ به نظرم مهمترین موضوع در توانمندسازی این حوزه، آموزش است.
برخورد حرفهای در صنعت گردشگری از مسیر آموزش
حسنی با بیان اینکه صنعت خدماتی سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه فرهنگی کشورها دارد، موفقیت این صنعت را در گرو ایجاد زیرساختهای مناسب، تبلیغات مؤثر و وجود جاذبههای گردشگری و مهمتر از همه کیفیت نیروی انسانی و خدمات ارائه شده دانست.
عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور با اشاره به نقش آموزش در صنعت گردشگری، اظهار کرد: کیفیت خدمات در صنعت گردشگری، عاملی تعیینکننده در جذب و رضایت گردشگران و ایجاد تجربهای مثبت و ماندگار است. نیروی انسانی آموزشدیده قادر است برخورد حرفهایتر، اطلاعات دقیقتر و خدمات استانداردتری به گردشگران ارائه دهد و موجب افزایش کیفیت خدمات گردشگری خواهد شد.
وی ادامه داد: آموزش اصول رفتار حرفهای، مهارتهای بین فرهنگی، مدیریت مشتری و فنون پذیرایی به کارکنان این صنعت، باعث افزایش سطح رضایتمندی گردشگران خواهد شد و گردشگران با دریافت خدمات حرفهای و با کیفیت، تجربه خوشایندی از سفر کسب کرده و احتمال بازگشت آنها افزایش مییابد.
این پژوهشگر گردشگری، آموزش را یک سرمایهگذاری پنهان و سودآور دانست که به رونق در تأسیسات گردشگری میانجامد و توسعه مقاصد سفر را به دنبال خواهد داشت.
تأثیر آموزش در ارائه خدمات بهتر
حسنی با بیان اینکه صنعت گردشگری شامل حوزههای متنوعی از انواع و گونههایی چون گردشگری فرهنگی، سلامت، ماجراجویی، طبیعتگردی، و گردشگری مجازی است، گفت: هر یک از این حوزهها نیازمند تأمین نیروهای انسانی آموزشدیده و متخصص بوده و بدون آموزشهای تخصصی بسیاری از مشاغل گردشگری به درستی سامان نمییابد و خدمات ارائه شده از استانداردها فاصله خواهند داشت. کمبود نیروی متخصص نیز سبب عقب ماندگی در جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.
عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور، اظهار کرد: افزایش رقابتپذیری از دیگر اثرات آموزش بر صنعت گردشگری است و قطعاً کشورهایی که در زمینه آموزش گردشگری سرمایهگذاری کردهاند، توانستهاند به جایگاه بهتری در بازار جهانی گردشگری دست پیدا کنند. استانداردسازی آموزشها مطابق با معیارهای بینالمللی سبب ارتقای تصویر جهانی یک کشور شده و گردشگران خارجی خدمات بهتری را دریافت میکنند، لذا نام کشور میزبان به عنوان مقصد گردشگری مطلوب در سطح بینالمللی مطرح خواهد شد.
وی یکی از چالشهای مهم صنعت گردشگری را حفاظت از جاذبههای تاریخی، طبیعی و فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد: آموزش در این حوزهها میتواند فرهنگ حفاظت از محیط زیست و آثار تاریخی را بین فعالان گردشگری تقویت کند. در این ارتباط راهنمایان گردشگری از طریق آموزش به گردشگران میتوانند به آنها نحوه تعامل درست با محیط طبیعی و تاریخی را آموزش دهند.
حسنی گفت: آنچه که در گردشگری به عنوان محصول نهایی مطرح میشود، افزایش رضایت و کسب تجربه مثبت گردشگران است؛ بنابراین آموزش به نیروی انسانی این امکان را میدهد که با فرهنگها و نیازهای مختلف گردشگران آشنا شوند و بهترین خدمات را ارائه دهند. آشنایی با آداب و رسوم، انتظارات و سلیقههای مختلف گردشگران سبب ارائه خدمات شخصیسازی و حرفهایتر شده و به طور قطع این موضوع رضایت گردشگران را در پی داشته و منجر به تبلیغات دهان به دهان مثبت میشود.
این متخصص گردشگری با اشاره به ضرورت آموزش در صنعت گردشگری، معتقد است؛ در صورت نبود و یا کمبود آموزشهای کافی، کارکنان نمیتوانند به درستی به نیازهای گردشگران پاسخ دهند که این موضوع سبب کاهش رضایت گردشگران خواهد شد.
وی با اشاره به موضوع فناوریهای نوین مانند رزرو آنلاین، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی(VR) و… که صنعت گردشگری را به شدت تحت تأثیر تحولات و تغییرات عظیم قرار داده و باید توجه جدی به آن معطوف شود، گفت: بدون آموزش مناسب، کارکنان قادر به استفاده از فناوریهای نوین برای بهبود خدمات و جذب گردشگران و در نتیجه انطباق با تغییرات جهانی و فناوریهای جدید نخواهند بود.
حسنی ادامه داد: توسعه آموزشهای مرتبط با گردشگری موجب افزایش اشتغال در حوزههای هتلداری، خدمات پذیرایی، راهنمایان تور، مؤسسات حمل و نقل و… شده و آموزش مهارتها به جوانان، زمینه ساز کسب و کارهای نوآورانه و کارآفرینی در این صنعت خواهد شد.