گزارشی از تغییر وضعیت سفرها به قاره سبز
جایگاه اروپا به عنوان مقصد برتر گردشگری در حال فروپاشی است؟/ گرانی، لغو پروازها و شرایط متغیر آب و هوایی سفر به اروپا را از همیشه دشوارتر کرده است

ترجمه: فاطمه رحمانی- سفر امروز: گردشگری در اروپا اخیراً با مشکلات جدی روبه‌رو شده است؛ افزایش هزینه‌ها و آسیب‌های زیست‌محیطی و… تجربه سفر برای گردشگران را به کلی دشوار و با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرده است. از سوی دیگر تراکم و ازدحام گردشگران در بعضی از مقاصد خاص هم مشکلات خود را به وجود آورده و روند طبیعی زندگی در آن مناطق را به مخاطره انداخته و این مناطق را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

مقاصد شناخته شده و پرطرفداری مانند ونیز، بارسلونا و آمستردام زیر بار سنگین هجوم گردشگران در وضعیت فرسایش قرار گرفته‌اند. تا جایی که این موضوع به اعتراضات گسترده‌ای از سوی مردم محلی و بومیان منطقه دامن زده است. آن‌ها می‌گویند از رفتارهای زشت و بی‌احترامی‌های گردشگران به ستوه آمده‌اند. بناهای تاریخی در حال تخریب هستند و محله‌هایی که روزی پر از جذابیت و اصالت بودند، امروز با انبوهی از مغازه‌های سوغاتی بی‌کیفیت و جمعیت پرسر و صدا انباشته شده‌اند.

موضوع دیگری که مزید بر دلایل بحران‌زدگی گردشگری در اروپا شده، مسایل اقلیمی و شرایط جوی است.  موج‌های گرما از یک سو و سیل‌ها از سوی دیگر، امروز بسیاری از گردشگرانی را که قصد سفر بره اروپا داشتند، منصرف و یا دست کم دچار تردید کرده است.

وضعیت حمل‌ونقل و پروازها را هم باید به این موضوع افزود. بسیاری از گردشگران امروز در اروپا با شرایط طاقت‌فرسایی مثل پروازهای لغوشده، گرمای غیرقابل تحمل و هتل‌های اشباع شده روبه‌رو می‌شوند. فشارهایی چند جانبه که تعطیلات‌شان را به کابوس بدل کرده است. بسیاری از این گردشگران با وجود این‌که هتل‌های‌شان را هم  رزرو کرده‌اند،  به جای استراحت و لذت بردن، مجبورند ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند، با کارکنان خسته و کم‌حوصله روبه‌رو شوند و… این شرایط باعث شده بسیاری در اصل این موضوع تردید کنند که اساسا آیا سفر به اروپا دیگر ارزشش را دارد؟

به این‌ها اضافه کنید تورم شدید و ناپایداری اقتصادی را که سفر به اروپا را از همیشه گران‌تر کرده است. قیمت‌های سرسام‌آور اقامت، غذا و حمل‌ونقل، خصوصا گردشگرانی با توان مالی محدود را از سفر منصرف کرده و تنها گردشگری لوکس را امکان‌پذیر ساخته است. این موضوع شکاف طبقاتی در گردشگری را بیشتر کرده است. با وجود مشکلاتی مثل ازدحام گردشگران، چالش‌های آب‌وهوایی و موانع مالی، جایگاه اروپا به عنوان یک مقصد گردشگری برتر به سرعت در حال فروپاشی است و بسیاری را به این فکر واداشته که آیا دوران طلایی گردشگری در اروپا برای همیشه به پایان رسیده است؟

در پاسخ به این چالش‌ها، برخی شهرهای اروپایی اقداماتی برای کاهش تعداد گردشگران انجام داده‌اند. شهر ونیز سیستم مدیریت گردشگران را روزانه اجرا کرده و مانع از ورود کشتی‌های بزرگ تفریحی به مرکز تاریخی خود شده است. بارسلونا مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای اجاره‌های کوتاه‌مدت وضع کرده تا مشکل مسکن ساکنان محلی را تاحدی حل کند. آمستردام کمپین‌هایی برای منصرف کردن گردشگران پُرسروصدا و هدایت آن‌ها به مناطق کمتر شناخته‌شده راه اندازی کرده است. هدف از این تلاش‌ها دستیابی به وضعیتی متعادل بین منافع ملی و گردشگری پایدار را دنبال می‌کنند؛ با این حال منتقدان می‌گویند این اقدامات ممکن است مشکلات را به جای حل سیستماتیک، به مناطق جدید منتقل کنند.

رشد «گردشگری در مقاصد درجه دوم» به عنوان یک راهکار بالقوه در حال ظهور است؛ چرا که مسافران به جای شهرهای شلوغ بیشتر به سمت مقاصدی مانند لیوبلیانا، پورتو یا گدانسک گرایش پیدا می‌کنند. این شهرها تجربیات فرهنگی اصیل با هزینه‌های کمتر و فشارهای زیست‌محیطی کمتری ارائه می‌دهند. دولت‌ها با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و بازاریابی، سعی در ترویج این گزینه‌ها دارند تا ترافیک گردشگری را متعادل کنند. با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارد که ترویج بی‌رویه ممکن است همان مشکلات ازدحام گردشگران را در این مقاصد نیز تکثیر کند و آن‌ها را به قربانیان موفقیت خود تبدیل کند.

فناوری نقشی دوگانه در تشدید و کاهش بحران‌های گردشگری ایفا می‌کند. برنامه‌هایی که بنا بود سفر را به یک انتخاب آزادانه برای شهروندان جهان تبدیل کنند، اکنون سبب کمبود مسکن و تغییر بافت محله‌های شهری در اروپا شده‌اند. با این حال در مقابل، پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به گردشگران کمک می‌کنند مکان‌های ناشناخته و سفرهای خارج از فصل را کشف کنند و فشار بر نقاط پرطرفدار را کاهش دهند. بعضی موزه‌ها از واقعیت مجازی برای ارائه تورهای دیجیتال استفاده می‌کنند تا ازدحام فیزیکی کمتری ایجاد شود. با وجود همه این‌ها وابستگی به فناوری ممکن است تجربیات فرهنگی را بیش از پیش کالایی کند، تعاملات انسانی را کاهش دهد و به عمیق‌تر شدن شکاف بین مسافران دوستدار فناوری و جامعه محلی منجر شود.

 

منابع:

etc (the europen travel commission)

euronews

پیام بگذارید

آخرین اخبار

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00